24
اکتبر

کدام کسب و کار ها از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده می کنند؟

واقعیت مجازی از  پتانسیل بسیار بالایی در خارج از حوزه سرگرمی برخوردار است، زیرا واقعیت مجازی (VR) قصد دارد تا شیوه خرید، تجربه، ارتباط و حتی انجام کسب و کار را تغییر دهد.

بنابراین، واقعیت مجازی چیست؟ هدف این است که ادراک انسان را از طریق سیستم های مجازی تغییر دهید. اساسا، اطلاعات حسی بسیار واقعی برای مغز نمایش داده می شوند بطوری که مغز را در تشخیص واقعیت عینی از واقعیت مجازی فریب می دهد.

خو گرفتن مصرف کنندگان با این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد ولی در صنعت بازی های کامپیوتری بسیار محبوب شده است. در حال حاضر، با افزایش نوآوری، کسب و کارهای بیشتری، راه های استفاده از VR را  شناسایی می کنند.

در اینجا با برخی از حوزه هایی که از مزایای VR بهره می برند، آشنا می شویم.

صنعت خودرو

واقعیت مجازی در صنعت خودرو، فرآیندهای طراحی، ایمنی و خرید را تغییر داده است. عناصر واقع گرایانه VR به طراحان و مهندسان اجازه می دهد تا بدون نیاز به ساخت چندین مدل، یک خودرو را پیش از تولید ببینند  و عملکرد آن را بررسی کنند. همچنین با شبیه سازی محیط بیرونی می توان آزمایشات ایمنی را در وسایل نقلیه، بدون صرف زمان و انرژی مورد نیاز برای اجرای آزمایش های واقعی، اجرا کرد.

برند های بزرگ مانند فورد، ولوو و هیوندای نه تنها برای فرآیند ساخت، بلکه در فرآیند فروش نیز از VR استفاده می کنند. تمامی ویژگی های وسیله نقلیه کاملا در دسترس مشتریان است و  می توانند همه چیز را از طریق آزمایش  این ویژگی ها  برای تست رانندگی تجربه کنند. نیاز به نمایندگی های مجاز نیز می تواند با استفاده از فناوری واقعیت مجازی منسوخ شود.

پزشکی

با استفاده از محیط مجازی منطبق با واقعیت یا مدل های مجازی آناتومی انسان، متخصصیان پزشکی می توانند قبل از اینکه بر روی بدن واقعی کار کنند، این عملیات را بصورت مجازی تجربه کنند. این کار نه تنها توسط دانشجویان، بلکه برای متخصصان با تجربه ای  که در حال انجام مراحل جدید و یا با ریسک بالا هستند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اکنون جراحی ها می توانند به صورت 360 درجه و زنده  از سراسر جهان با برنامه های VR مشاهده شوند.  جراحی ها نه تنها می توانند بوسیله  VR دیده شوند، بلکه جراحی روبوتیک نیز بصورت همزمان می تواند انجام شود. فراهم آوردن فرصتی برای مراقبت از بیماران غیر متمرکز نیز فوق العاده مفید است.

برنامه های کاربردی واقعیت مجازی برای شناخت بیماران طراحی شده اند و آنها را به همان شیوه ای که یک متخصص پزشکی انجام می دهد، بررسی می کنند. زمان و درآمد ذخیره شده از این فرآیند می تواند قابل توجه باشد.

گردشگری

واقعیت مجازی امکان هدایت تور هایی از مکان های مختلف  در سراسر جهان را دارد. مردم اکنون می توانند سفر به مقصد را “قبل از خرید، امتحان کنند”. بخصوص این قابلیت به مکان های کوچک و کمتر شناخته شده کمک می کند، زیرا مسافران می توانند آنچه را که هر مقصد می تواند داشته باشد را مشاهده کنند.

شرکت های مسافرتی و اقامتی نیز قادر به نمایش مقصد و اقامتگاه هستند. تکنولوژی تعاملی به مهمانان بالقوه یک هتل یا مجتمع اجازه می دهد تا قبل از رزرو، محیط مورد نظر خود را کاوش و تجربه کنند. برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که می توانند محیط مورد نظر را با استفاده از محرک های واقعی (باد، عطر و غیره) برای مشتری بالقوه در طول تجربه مجازی، نمایش دهند.

همکاری بین توماس کوک و سامسونگ  (Gear VR) یکی از نمونه هایی است که تصاویری  واقع گرایانه از مکان های توماس کوک در سراسر جهان را ارائه می دهد. این تلاش ها در طی سه ماه اول تقریبا 12000 پوند و 40 درصد بازگشت سرمایه را  به دست آورد.

 معماری
       همانند مهندسین خودرو، واقعیت مجازی پتانسیل تغییر نحوه طراحی ساختمان ها توسط معماران را  دارد. معماران می توانند تمام جنبه های یک ساختمان مانند نورپردازی، مصالح و طرح را تجربه کنند و مشتریانشان می توانند با استفاده از  تورهای مجازی از خانه یا ساختمان جدید خود بازدید کنند و تمامی  جزئیات را درک و حس کنند.

پیمانکاران و سازندگان همچنین درک درستی از فرآیند طراحی را بدست می آورند. ویرایش طرح قبل و در طول ساخت و ساز می تواند مقادیر زیادی پول را ذخیره و هزینه های ارتباطی را کاهش دهد.

خرده فروشی ها

تکنولوژی VR فروشگاه های خرده فروشی را قادر می سازد تا همه چیز را از مدل های مختلف مبلمان تا رنگ های مختلف لباس و غیره را بدون نیاز به موجودی در فروشگاه ، نمایش دهند. همچنین مشتریان را قادر می سازد تا قبل از خرید، محصولات را آزمایش کنند.

خرید اجتماعی یک روش  واقعیت مجازی است و طی چند سال آینده ظهور خواهد کرد که  براحتی از خانه مصرف کننده انجام خواهد شد. این  تجربه اجازه می دهد که مشتری  لباس های مورد نظر خود را با انجام یکبار اسکن بدن ، از راه دور امتحان کند. ارائه  اطلاعات بیشتر و تعامل با مصرف کنندگان ، منجر به رضایت بالاتر و خرید بیشتری خواهد شد.

آموزش

آموزش  یک حوزه ی قابل توجه  برای واقعیت مجازی است، که امکان بوجود آوردن محیط تدریس بصورت سه بعدی با تاثیر بیشتری را فراهم می کند. بعنوان مثال گوگل  به دنبال ارائه “Expeditions Google” برای دانش آموزان و معلمان برای “سفرهای مجازی سه بعدی ” است. این برنامه برای کاربران در ماه ژوئیه 2017 ساخته شد.

تولید

خودرو سازی  فورد با استفاده از VR برای طراحی وسایل نقلیه جدید، بویژه  خودروهای هوشمند، در آزمایشگاه های سه بعدی و ابداعی خود در آمریکا از سال 2015، از VR استفاده کرده است. در سپتامبر 2017، فورد طرح شروع آزمایش واقعیت ترکیبی را برای نمونه سازی سریع با هدست مایکروسافت Hololens معرفی کرد. سایر تولید کنندگان از جمله BAE Systems و General Motors نیز آزمایش VR را انجام داده اند.

بازار یابی

بازاریابی ممکن است یکی از اولین صنایعی باشد که توانست VR را وارد تبلیغات کند.

به عنوان مثال، در سال 2014 ولوو تست رانندگی VolvoReality  از خودروی XC90 SUV، که توسط این شرکت ارائه شده را  با استفاده از هدست Google Mapboard VR به نمایش گذاشت. همچنین پروژه هایی نظیر سامسونگ، که با انتشار هدست های VR خود در فروشگاه های خاص برای فروش محصولاتش بکار برد.

فیلم و سرگرمی

ریدلی اسکات و استیون اسپیلبرگ، مدیران هالیوود، بر روی  پروژه هایی با استفاده از فن آوری VR کار می کنند که انتظار می رود انقلابی در نحوه تماشای فیلم ها باشد. صاحبان هدست های VR نیز این امکان را دارند تا فیلم های VR را تماشا کنند.